Diagnostyka i pomoc psychologiczna

Diagnoza psychologiczna dzieci - Katowice, Kraków

Jesteśmy zespołem specjalistów zajmujących się kompleksową diagnozą psychologiczną dzieci w wieku przedszkolnym. Celem naszych działań jest pomoc dzieciom oraz ich rodzinom poprzez udzielenie fachowej diagnozy, która posłuży profilaktyce zdrowia psychicznego dziecka i pozwoli na podjęcie kroków zapewniających mu najlepsze możliwe warunki do rozwoju.

Uzyskana diagnoza pozwoli również na lepsze poznanie dziecka – jego problemów i wszystkich cech, które są dla niego wyjątkowe. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą oraz skorzystania z naszych usług.

Kategorie badań:

Oferowane przez nas badania diagnostyzne możemy podzielić na następujące kategorie:

Diagnoza dynamiki rozwoju dla dzieci

Diagnoza dynamiki rozwoju

Diagnoza dynamiki rozwoju dotyczy rozwoju psychofizycznego. Dziedziną psychologii, która zajmuje się tą problematyką, jest psychologia rozwoju. Stara się ona wyjaśnić naturę i mechanizm zachodzenia zmian rozwojowych. Opisuje wzrost oraz cechy i zachowania, które człowiek wykształca w ciągu swojego życia. W badaniach dynamiki rozwoju istotne jest pojęcie norm rozwojowych - mówią one o cechach i zachowaniach, których możemy spodziewać się u osób, należących do danej grupy wiekowej.

Diagnoza różnic indywidualnych

Diagnoza różnic indywidualnych dotyczy cech typowych dla danej osoby, które mają dość stały charakter. Cechy te to między innymi inteligencja, zdolności poznawcze i temperament. Są widoczne już w okresie wczesnego dzieciństwa. Dziedziną psychologii, która zajmuje się ich badaniem, jest psychologia różnic indywidualnych. Próbuje ona odpowiedzieć na pytanie dotyczące roli wpływu czynników biologicznych i środowiskowych na wykształcanie się różnic indywidualnych u ludzi. Bada, dlaczego ludzie różnią się od siebie pod względem porównywanych cech.

Diagnoza różnic indywidualnych dla dzieci
Diagnoza zasobów dla dzieci

Diagnoza zasobów

Mówiąc krótko zasoby to wszystkie mocne strony, które mogą zostać wykorzystane przez osobę do zaspokajania jej potrzeb. Są to tak zwane zasoby osobiste, które wynikają z cech osobowościowych i temperamentalnych.

Znaczną uwagę na zasobach skupia teoria zachowania zasobów dr. Stevana Hobfolla, który jest jednym ze światowych liderów w badaniach stresu. W teorii tej twierdzi on, że zasoby są tak ważne dla naszego przetrwania, że większość energii poświęcamy na ich ochronę. Jednym z wyróżnionych przez niego rodzajów zasobów są właśnie zasoby osobiste, których przykładem może być umiejętność radzenia sobie ze stresem. Poprzez diagnozę zasobów możemy poznać cechy dziecka, które sprawią, że lepiej będzie radziło sobie w życiu codziennym i odkryć talenty, które warto pielęgnować. Jest ona ważnym elementem doradztwa zawodowego, ponieważ pozwala na dopasowanie zasobów osoby do potencjalnych zawodów, które może wykonywać. U młodszych dzieci diagnoza zasobów ma wartość prognostyczną – na jej podstawie można przewidywać, w jakich dziedzinach dziecko może odnosić sukcesy w przyszłości.

Dodatkowo w ofercie znaleźć można badanie więzi rodzinnej dziecka, które umożliwi lepsze poznanie funkcjonowania dziecka w środowisku rodzinnym.

object centrum akceptacja

Zadzwoń i dowiedz się więcej

rodzic z dzieckiem
object centrum akceptacja

Kiedy skorzystać z diagnozy psychologicznej dzieci?

Badania, które znajdują się w naszej ofercie diagnozy psychologicznej, przeznaczone są przede wszystkim dla osób zaciekawionych, które chcą:

  • zrozumieć zachowanie swojego dziecka i poznać mechanizmy, które nim kierują,
  • poznać potrzeby rozwojowe dziecka, by skuteczniej je zaspokajać, co zaowocuje poprawą jakości więzi między rodzicem a dzieckiem oraz sprawi, że dziecko lepiej będzie radziło sobie w życiu codziennym,
  • otrzymać fachową diagnozę dotyczącą zdolności poznawczych dziecka – osoby zainteresowane uzyskaniem porady w tej kwestii mogą kierować się ciekawością lub chęcią upewnienia się, czy rozwój poznawczy dziecka przebiega prawidłowo,
  • zbadać jakość więzi rodzinnej między dzieckiem a rodzicem, ponieważ są zaniepokojone funkcjonowaniem dziecka w środowisku rodzinnym,
  • odkryć potencjał drzemiący w dziecku, który przejawia się w posiadanych przez nie zasobach,
  • dostosować swój styl wychowawczy do cech indywidualnych dziecka.

Cele diagnozy psychologicznej dzieci

Cele diagnozy psychologicznej różnią się w zależności od przypadku badanego dziecka i problemu, który zgłaszają opiekunowie. Celami tymi mogą być:

  • wyjaśnienie genezy problemu, z którym zgłasza się rodzic oraz pomoc w jego rozwiązaniu,
  • poznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka,
  • opis funkcjonowania dziecka w jego życiu codziennym,
  • ocena mocnych stron, zasobów i trudności, z którymi mierzy się dziecko i inne
Diagnoza psychologiczna dzieci - cele
Diagnoza psychologiczna dla dzieci

Uzyskanie diagnozy jest pierwszym krokiem umożliwiającym udzielenie fachowej pomocy i rozpoczęcie terapii. Diagnoza psychologiczna będzie przydatna dla każdego rodzica, który chce lepiej poznać i zrozumieć swoje dziecko, również w przypadku braku trudności zgłaszanych przez dziecko.

 

Informacje uzyskane w trakcie diagnozy mogą posłużyć poprawie warunków zapewnianych dziecku przez opiekunów, tak by były lepiej dostosowane do jego potrzeb.

Diagnoza psychologiczna dla dzieci – zakres usług

  1. object centrum akceptacja

    Badanie rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka

    służy poznaniu, jak dziecko radzi sobie z emocjami (swoimi i innych) oraz w kontaktach społecznych. Do kompetencji społeczno-emocjonalnych zaliczają się między innymi rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie emocji, zdolność współpracy z innymi, komunikowanie swoich potrzeb i poczucie własnej wartości.

    Są to umiejętności, które wraz z rozwojem dziecka przybierają na znaczeniu, ponieważ dziecko zaczyna coraz częściej mieć kontakt z osobami spoza rodziny. Ich nabycie jest więc podstawą prawidłowego funkcjonowania w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Badanie dostarcza cennych informacji, które mogą wskazać mocne strony dziecka, ale również to, z czym sobie nie radzi i co będzie wymagało szczególnej uwagi ze strony jego opiekunów.

  2. object centrum akceptacja

    Badanie ilorazu inteligencji

    to badanie, które umożliwia diagnozę inteligencji dziecka. Inteligencję w skrócie można określić jako sprawność, z jaką przebiegają procesy poznawcze w mózgu. Wiąże się ze zdolnością uczenia się i dostrzegania ciągów przyczynowo-skutkowych.

    Nie determinuje jednak sukcesów osiąganych przez dziecko, ponieważ ma na nie wpływ również wiele innych czynników takich jak motywacja, temperament i wsparcie środowiska. Inteligencję można przedstawić za pomocą ilorazu inteligencji, wyrażonego liczbowo. W naszej praktyce diagnozę inteligencji przeprowadzamy za pomocą Skali Stanforda-Bineta V. Jest to uznane i powszechnie stosowane w badaniach narzędzie. Za jej pomocą można poznać ogólny iloraz inteligencji oraz wiek umysłowy – informuje on o tym, jaki wynik osiągnęła osoba badana w porównaniu do średniej wyników osób w tym samym wieku.

  3. object centrum akceptacja

    Badanie umiejętności twórczego myślenia

    badanie odbywa się w atrakcyjnej dla dziecka rysunkowej formie. Nie bada ono jednak zdolności plastycznych. Twórcze myślenie charakteryzuje się pomysłowością oraz zdolnością do definiowania problemów i dostrzegania innowacyjnych metod ich rozwiązywania.

    Badanie może wzbogacać inne dostępne badania takie jak badanie inteligencji lub można je wykonać w celach prognostycznych – na jego podstawie można rozpoznać osoby, które mają potencjał do osiągania sukcesów w działaniach wymagających twórczego myślenia.

  4. object centrum akceptacja

    Określenie temperamentu dziecka

    pomaga w lepszym poznaniu jego potrzeb rozwojowych związanych z indywidualną specyfiką Ośrodkowego Układu Nerwowego. Temperament jest uwarunkowany biologicznie i widoczny już u najmłodszych dzieci. Stanowi podstawę, na której z biegiem lat kształtuje się osobowość.

    Diagnosta po określeniu temperamentu dziecka udziela opiekunom wskazówek dotyczących tego, jaki wpływ na zachowanie dziecka mają jego cechy temperamentalne i w jaki sposób można dostosować do nich warunki zapewniane dziecku, by umożliwić mu zrównoważony rozwój.

  5. object centrum akceptacja

    Diagnoza więzi rodzinnych

    pozwala na zebranie informacji na temat funkcjonowania rodziny. Umożliwia m.in. poznanie hierarchii osób ważnych w życiu dziecka, kompetencji poszczególnych członków rodziny i łączących ich relacji. Badanie opisuje wewnętrzne i zewnętrzne granice rodziny.

    Granice wewnętrzne opisują relacje między poszczególnymi członkami rodziny, przykładowo:

    • dziecko - rodzic,
    • dziecko - dziadkowie,
    • dziadkowie - rodzice,
    • dziecko - rodzeństwo.

    Z kolei granice zewnętrzne mówią o relacji między rodziną a otoczeniem. Informacje uzyskane w takim badaniu pozwalają rodzicom sprawdzić, jak skutecznie zostają zaspokojone potrzeby dziecka. Badanie ma formę zabawy, tak aby dziecko czuło się możliwie, jak najbardziej komfortowo.

  6. object centrum akceptacja

    Badanie ogólnego rozwoju

    oparte jest o normy rozwojowe, które wskazują umiejętności nabywane przez dziecko na kolejnych etapach jego rozwoju. Pozwala na zbadanie rozwoju dziecka w obszarach motorycznym, poznawczym, emocjonalnym oraz mowy.

    Informuje również diagnostę o ewentualnych obszarach, które wymagają pracy. Wiedza o nich umożliwi ich wzmocnienie poprzez świadomą pracę z dzieckiem. Może być wykonywane samodzielnie lub jako uzupełnienie danych dostarczonych podczas innego badania – np. pomiaru ilorazu inteligencji.

Psycholog dziecięcy Maria Bujak

Psycholog dziecięcy Maria Bujak

Ozdobnik

Zadzwoń i dowiedz się więcej

 

Jak przebiega diagnoza dzieci?

W naszej praktyce pełne badanie diagnostyczne zazwyczaj składa się z 2-3 spotkań. Ich liczba może zwiększyć się w zależności od przypadku badanego dziecka. Ostatnie spotkanie to zawsze spotkanie mające na celu prezentację i omówienie wyników uzyskanych przez dziecko. Diagnoza stawiana jest na podstawie:

  • wywiadu diagnostycznego z rodzicem,
  • rozmowy z dzieckiem,
  • przeprowadzonego testu diagnostycznego,
  • obserwacji zachowania dziecka w czasie trwania procesu diagnostycznego (w tym celu diagnosta może zaproponować wspólną zabawę z dzieckiem, która umożliwi lepszą ocenę jego zachowań).

Używamy cookies

Używamy plików cookies aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.